Posterwoorden 19
- aansporen om = zorgen dat iemand iets gaat doen
P De trainer spoorde zijn spelers aan om meer samen te spelen.
E Aangespoord door de successen van de schaatsploeg, meldden veel kinderen zich aan bij de schaatsclub.
- afleiden uit = een conclusie trekken
P De agent leidde uit het rijgedrag af, dat de bestuurder dronken was.
E Uit de verschillende bewijsstukken werd afgeleid wie de moord gepleegd had.
- afstaan = weggeven
P Sta in de bus je zitplaats af aan oude mensen.
E Tijdens de televisie-uitzending over de hongersnood deed de presentator een oproep om geld af te staan voor de slachtoffers.
- bemachtigen = iets met moeite te pakken krijgen
P Ga vroeg in de rij staan, misschien kun je dan nog kaartjes bemachtigen.
E Na lang zoeken konden wij eindelijk een plekje met een mooi uitzicht bemachtigen.
- corrigeren = verbeteren, de fouten eruit halen
P De docent corrigeerde de proefwerken van de leerlingen.
E Niemand kon zien dat zij de fouten in haar getypte brief had gecorrigeerd.
- de gordel = band (om je middel)
P Als ik met mijn moeder mee naar de stad rijd, moet ik altijd mijn autogordel omdoen.
E Het regenwoud in Indonesië is zo groen, vanuit de lucht is het een gordel van smaragd.
- de mimiek = de uitdrukkingen van je gezicht
P Hoe een clown zich voelt, zie je aan zijn mimiek.
E Je kan aan zijn mimiek zien dat hij heel erg boos is.
- iets oogluikend toestaan of toelaten = iets toestaan wat eigenlijk niet mag
P De politieman liet oogluikend toe dat ik mijn auto fout parkeerde.
E Je mag niet eten in de klas, maar sommige leraren staan het oogluikend toe.
- het tafereel = een situatie of plaatje om naar te kijken
P Vanuit de trein zagen wij een mooi winters tafereel: schaatsers op het ijs en besneeuwde bomen.
E Op dit middeleeuwse schilderij zie je taferelen van kinderspelen.
- tastbaar = wat je vast kunt pakken
P Anton was heel zuinig met zijn zakgeld omgegaan. Zijn nieuwe walkman is daarvan het tastbare resultaat.
E In het Schoolmuseum is het schoolleven van vroeger bijna tastbaar.