Nieuwsbrief Nr. 64 – December 2011

Nieuwsbrief Nr. 64 – December 2011

PazzUp Junior: het eerste lespakket met uitgebreide hyvestoepassing

Sinds kort bestaat er voor leerkrachten,die op zoek zijn naar zinvolle manieren om hyves in de lessen te gebruiken, via de website http://www.pazzup.nl/junior nu deze mogelijkheid . Met een duidelijk stappenplan wordt hyves op een toegankelijke en inhoudelijke manier in de lessen geïntegreerd.
Met het stappenplan maken de leerkrachten eenvoudig een hyve. Op deze hyve plaatst de leerkracht de video-opdrachten van Simon de Spoorwachter die bij het lesmateriaal horen. Daarna communiceren leerkracht en leerlingen over zowel inhoud als praktische zaken rondom de opdrachten door middel van krabbels en forumberichten

 

– 125 auteurs leggen 125 toepassingen uit

Het eerste boek over Social Media, Web 2.0 en Webtools geschreven door 125 co-auteurs. Deze crossmediale publicatie is tot stand gekomen op basis van co-creatie en crowdsourcing onder een Creative Commons licentie. 125 auteurs verhelderen 125 verschillende toepassingen op het gebied van social media en web 2.0 Het boek is bedoeld voor iedereen tussen de 10 en de 100 jaar die belangstelling heeft in web 2.0 en social media maar misschien net niet weet waar te beginnen. BoekTweePuntNul is een initiatief van Louis Hilgers en Tessa van Zadelhoff. De website (www.boektweepuntnul.nl) werd in juni gelanceerd met een lijst van 50 mogelijke onderwerpen. Een oproep voor deelname aan het project werd verspreid via de sociale netwerken zoals Twitter. De respons was verbluffend. Nog geen vier dagen later hadden zich ruim 100 auteurs voor evenzoveel onderwerpen gemeld. Zoals een van de co-auteurs schreef: ‘Alsof je voor een vitrine vol gebakjes staat en je mag er maar eentje uitkiezen’.

 

– Online een tijdlijn maken:
Leerlingen hoeven tegenwoordig nog maar weinig feitjes en data uit hun hoofd te leren. Wel is het voor leerlingen zinvol om inzicht te krijgen in gebeurtenissen door ze op een tijdlijn te plaatsen. Het online gratis programma TimeRime helpt daarbij en biedt extra mogelijkheden ten opzicht van een papieren tijdlijn. http://timerime.com/

 

– Workshop: Diigo

Stel: uw leerling maakt met een klasgenoot een werkstuk. Het is handig om informatieve websites met elkaar te delen, en misschien zelfs aan te geven welk onderdeel van een website interessant is. Een heel handige tool die ze daarbij kunnen gebruiken, is Diigo – http://www.diigo.com/

 

– Vreemde taal oefenen met Dotsub en Lyricstraining:

Een erg leuke en zinvolle manier om luister- en schrijfvaardigheid in een vreemde taal te oefenen, is leerlingen de ondertiteling te laten maken bij een stukje film. Of door leerlingen een songtekst te laten aanvullen, terwijl ze naar een liedje luisteren. Op internet vindt u hier handige gratis tools voor.

 

Ondertiteling bij een film maken:

Bij de tool http://dotsub.com/ maken leerlingen gebruik van filmpjes die gebruikers hebben geupload of die u zelf [of de leerlingen] uploadt. U kunt zoeken naar filmpjes in een bepaalde taal of van een bepaald genre. Bij veel filmpjes is er een transcriptie toegevoegd, waarbij zin voor zin de gesproken tekst is uitgeschreven. Leerlingen kunnen dan de transcriptie vertalen naar het Nederlands en uiteindelijk hun vertaling terugzien in combinatie met de film. Een andere mogelijkheid is dat leerlingen zelf de transcriptie maken en eventueel ook nog vertalen.

 

– Songtekst aanvullen:

Het handige van de tool http://www.lyricstraining.com/ is dat je op drie niveaus kunt oefenen. Daardoor is het al op basisscholen te gebruiken. Je kiest een song [eigenlijk clip] uit in de taal die je wilt oefenen. Om deze tool te gebruiken, moet de leerling eerst een account aanmaken. Er zijn voornamelijk Engelse, Franse en Spaanse clips beschikbaar. Vervolgens kies je je niveau: beginner, gemiddeld, gevorderd. Hoe hoger je niveau, hoe meer gaten er in de tekst verschijnen. Zodra je de clip laat afspelen, loopt de songtekst mee. De leerling moet de ontbrekende woorden in de songtekst invullen. De muziek stopt vanzelf als het juiste woord nog niet is ingevuld. Zodra de leerling klaar is, speelt de muziek weer verder. Ondertussen wordt de benodigde tijd opgenomen. Hoe sneller je de songtekst weet aan te vullen, hoe beter je eindtijd.

 

Nieuw in Infotheek:

 

– Omgaan met Drugs:

• Wat zijn de bekendste drugs?
• Wat is een overdosis?
• Wat kan er gebeuren als je drugs gebruikt?
De reeks omgaan met… pakt moeilijk bespreekbare onderwerpen, waar kinderen mee te maken krijgen, aan. De boeken geven duidelijke informatie, bieden een antwoord op vaak voorkomende vragen en helpen de lezer zo beter om te gaan met het onderwerp.
In dit boek lees je alles over de geschiedenis van drugs en het verboden gebruik nu. Wat zijn de gevaren? Wat gebeurt er als je drugs gebruikt? En hoe kun je hulp krijgen als je verslaafd raakt.

 

– Omgaan met Roken:

• Wat is nicotine?
• Hoe roken mensen tabak?
• Waarom is roken ongezond?
De reeks omgaan met… pakt moeilijk bespreekbare onderwerpen, waar kinderen mee te maken krijgen, aan. De boeken geven duidelijke informatie, bieden een antwoord op vaak voorkomende vragen en helpen de lezer zo beter om te gaan met het onderwerp.
In dit boek lees je alles over roken, vroeger en nu. Je leest over het gevaar voor je gezondheid, de verslavende werking van nicotine, en manieren om van het roken af te komen

 

– Omgaan met Scheiden:

• Wat is het verschil tussen scheiden en apart gaan wonen?
• Wat gebeurt er bij een scheiding?
• Hoe gaan mensen zich door een scheiding voelen?
De reeks omgaan met… pakt moeilijk bespreekbare onderwerpen, waar kinderen mee te maken krijgen, aan. De boeken geven duidelijke informatie, bieden een antwoord op vaak voorkomende vragen en helpen de lezer zo beter om te gaan met het onderwerp.

 

– De Ontdekking Van De Hemel:

God vindt dat de mensen er op aarde een rommel van maken. Hij wil dat de Stenen Tafelen met daarop de Tien Geboden terugkeren naar de Hemel. Zijn engelen moeten een mens ‘creëren’, die de Stenen Tafelen kan vinden, en die zijn leven opoffert om ze naar de hemel te brengen. De engelen plaatsen twee mannen en een vrouw bij elkaar: bolleboos Onno, vrouwenverslinder Max en de beeldschone, verlegen Ada. Uit deze gepassioneerde driehoeksrelatie wordt een bijzonder kind geboren: Quinten. Hij is de uitverkorene. Zal hij in staat zijn om de Tafelen te vinden? En hoe brengt hij ze naar de Hemel…

De Ontdekking van de Hemel is een unieke en magische film.
Een onvoorstelbaar groot succes in de bioscoop.
Dit meesterwerk moet je gezien hebben.

 

– Max Havellar:

Nederlands Indië, tweede helft van 19e eeuw. De Nederlandse kolonialen verdienen kapitalen aan de levendige koffiehandel. De flamboyante, nieuwe assistent resident Max Havelaar trekt zich het lot van de bevolking in de arme en onrustige provincie Lebak aan. De inlandse regent en de hoofden houden de bevolking hardhandig onder de duim en Havelaar is dagelijks getuige van plunderingen en gewelddadigheden. Hij probeert in te grijpen door de regent en de demang aan te klagen.
Havelaar wordt overgeplaatst naar een andere provincie. Hij laat het hier niet bij zitten en en richt zich tot de Gouverneur-Generaal, van wie hij begrip voor de zaak verwacht. Als hij ook daar nul op rekest krijgt stort de wereld van de jonge idealist in.

 

– Hamlet:

Hamlet, Prins van Denemarken, keert terug naar zijn vaderland wanneer zijn vader, de koning, sterft. Zijn moeder Gertrude is al hertrouwd met zijn oom Claudius, de nieuwe koning. Ze dringen bij Hamlet aan om te trouwen met zijn geliefde Ophelia. Wanneer de geest van zijn vader echter verschijnt om Hamlet te vertellen dat hij door Claudius en Gertrude vermoord is, is Hamlet uit op wraak Een film van Franco Zeffirelli (Tea with Mussolini, La Traviata, Endless Love).

Meest recente berichten

  1. Infotheek Headlines – Oktober 2016 Reacties uitgeschakeld voor Infotheek Headlines – Oktober 2016
  2. Infotheek Headlines – September 2016 Reacties uitgeschakeld voor Infotheek Headlines – September 2016
  3. Infotheek Headlines – Juli 2016 Reacties uitgeschakeld voor Infotheek Headlines – Juli 2016
  4. Infotheek Headlines – Juni 2016 Reacties uitgeschakeld voor Infotheek Headlines – Juni 2016
  5. Infotheek Headlines – Mei 2016 Reacties uitgeschakeld voor Infotheek Headlines – Mei 2016
  6. Infotheek Headlines – April 2016 Reacties uitgeschakeld voor Infotheek Headlines – April 2016
  7. Infotheek Headlines Maart 2016 Reacties uitgeschakeld voor Infotheek Headlines Maart 2016
  8. Infotheek Headlines Februari 2016 Reacties uitgeschakeld voor Infotheek Headlines Februari 2016
  9. Infotheek Headlines Januari 2016 Reacties uitgeschakeld voor Infotheek Headlines Januari 2016