Nieuwsbrief Nr. 63 – November 2011

Nieuwsbrief Nr. 63 – November 2011

Infotheek- Dintel

Nieuwsbrief

23 Onderwijsdingen:
De wereld verandert, mensen veranderen, het web verandert, het onderwijs verandert, leerlingen veranderen en wat doe jij?Als je op een school werkt, heb je te maken met leerlingen die op andere manieren met elkaar communiceren en op andere manieren kennis en informatie tot zich nemen, dan je zelf hebt gedaan toen je jong was. Uitgevers brengen methoden uit, die appelleren aan die veranderende omstandigheden. Daarnaast komen er nieuwe manieren van samenwerken beschikbaar, nieuwe ‘tools’, die het eenvoudiger maken om effectiever met je collega’s om te gaan. De beste manier om te leren over al die ontwikkelingen op het web, is door je simpelweg over te geven en je onder te dompelen in het “digitale geweld”. Ga het zelf allemaal maar doen en meemaken, ondervindt zelf eens wat het is om in Hyves rond te hangen en vorm je dan een oordeel. Kijk naar http://www.23onderwijsdingen.nl/web-20/

– Speciaal voor docenten van het voortgezet onderwijs, biedt de Openbare Bibliotheek Amsterdam de web 2.0 training ‘23 onderwijsdingen’ aan. Tijdens deze digitale ontdekkingsreis leert u welke programma’s en toepassingen leerlingen en steeds meer collega’s gebruiken om zich een weg te banen door het huidige informatiedoolhof. U wordt bovendien uitgedaagd om na te denken hoe u de opgedane kennis en ervaringen kunt gebruiken in de onderwijspraktijk. (Verder Info bij de Infotheker)

 

Vier in Balans Monitor 2011: computer in de klas heeft leraar nodig

Het gebruik van ict in het onderwijs in het primair-, voortgezet-, en middelbaar beroepsonderwijs is de afgelopen jaren vanzelfsprekend geworden. Dat laat de Vier in Balans Monitor 2011 van Kennisnet naar de stand van ict-gebruik in het onderwijs zien. Ict maakt het onderwijs efficiënter, effectiever en aantrekkelijker. Maar de aanschaf van computers of digiborden leiden niet zonder meer tot kwaliteitsverbetering. Het rendement van ict hangt nauw samen met de aanwezigheid van een leraar die samenhang weet aan te brengen tussen de leerinhoud, de ict-toepassing en de leerling. http://docentvo.kennisnet.nl/

 

– Wat is mediaopvoeding?

Mediaopvoeding is dat deel van de opvoeding dat erop gericht is om kinderen bewust en selectief met het media-aanbod om te laten gaan en ervoor te zorgen dat ze de inhoud van dat aanbod kritisch kunnen beschouwen en op waarde weten te schatten. In de praktijk gaat het om gamen, internetten, lezen en tv-kijken. Opvoeders zoals ouders en leerkrachten doen niet altijd bewust aan mediaopvoeding, maar wat ze doen – of juist laten – heeft wel altijd invloed op het opgroeien van hun kinderen. De beslissing om bijvoorbeeld wel of geen Nintendo Wii Fit te kopen, de tijd die ouders zelf aan internetten of lezen besteden, en het enthousiasme om te twitteren of via sms te stemmen bij tv-shows, zijn allemaal signalen voor hun kinderen hoe je met media omgaat. Op deze site geven deskundigen antwoord op al uw vragen over kinderen en media: http://mediaopvoeding.nl/

 

– Opening van dé ict-ontdekkingsruimte voor het onderwijs

Op 2 november a.s. is het zover! Het Exploratorium ‘Leren met ict’ te Arnhem wordt dan officieel geopend en in gebruik genomen. Het Exploratorium is een ict-ontdekkings- en onderzoeksruimte waar de allernieuwste educatieve ict-toepassingen opgesteld staan. Ict neemt een steeds belangrijker plek in het onderwijs in. En dat is niet zo gek; het biedt prachtige mogelijkheden. Ict kan bijvoorbeeld een ondersteunende rol spelen bij het leren van kinderen met dyslexie. Of kinderen kunnen hun omgeving beter leren kennen en een beter ruimtelijk inzicht krijgen door het gebruik van GPS-apparaten. Of ze kunnen met behulp van pc’s op hun eigen manier en in hun eigen tempo zelfstandig aan opdrachten werken. Kortom, ict biedt leraren volop de gelegenheid om uit te gaan van verschillen tussen kinderen en tussen leerstijlen. Zie http://www.clcarnhem.nl/

 

– Startpagina: Symbaloo:

Symbaloo is een handige tool om websites die u vaak in de les gebruikt, te rangschikken en te presenteren. Symbaloo komt van een oud Grieks werkwoord dat ‘verzamelen’ betekent. Het is een van oorsprong Nederlandse tool die nu ook in andere landen ‘ontdekt’ is. Het verzamelen van links wordt extra gemakkelijk gemaakt doordat er al veel bruikbare pagina’s met links beschikbaar zijn. Het werkt vanwege de visueel aantrekkelijke vormgeving heel krachtig op een digitaal schoolbord. En niet onbelangrijk: het is gratis te gebruiken. Zie http://www.symbalooedu.nl/

 

Nieuw in de Infotheek:

 

– Amsterdam:

Amsterdam is een fascinerende film over hedendaagse mensen uit verschillende landen en met zeer verschillende achtergronden op zoek naar een beetje liefde en geluk in het leven. Een rijk Amerikaans stel, twee Nederlandse crimineeltjes, een Frans homopaar, een Duits arbeidersgezin en een illegale Marokkaan bevinden zich op een zeker moment allemaal ergens in Amsterdam. Via verschillende omzwervingen krijgen ze uiteindelijk allemaal met elkaar te maken, maar niet iedereen komt ongehavend uit de strijd.

 

-New Kids: Turbo

De crisis heeft toegeslagen. Ook de hangjongeren Gerrie, Richard, Rikkert, Robbie en Barrie in het Brabantse dorpje Maaskantje zijn door misverstanden hun banen kwijtgeraakt. Zelfs nog erger, hun uitkeringen zijn stopgezet. Met slechts één logische oplossing, nergens meer voor betalen, loopt alles uit de hand.

 

 

 

– Najib & Julia (2DVD)

Najib komt uit een tradioneel Marokkaans gezin en hoewel hij een tamelijk vrijgevochten jongen is, heeft hij natuurlijk wel te maken met zijn achtergrond. Zijn broer Nasr zit wegens het dealen in drugs al enige tijd in de gevangenis. De familie, en met name vader; vindt de schande te groot en wil niets meer van hem weten. Julia is een hockeytalent en traint voor Jong Oranje totdat ze in het bijzijn van Najib haar enkel breekt. Op dat moment wordt de kiem gelegd voor een liefde die vrijwel onmogelijk zal blijken te zijn. Julia’s vader, Albert, is politieman en hetzelfde geldt voor huisvriend Joost. Najib en Julia vallen als een blok voor elkaar, maar spoedig blijkt dat Joost de broer van Najib kent en dat hem er alles aan gelegen is Najib en Julia uit elkaar te drijven. En hij is niet de enige…

 

– Consumptiedrang:

Wat is de consumptiemaatschappij? Wat is consumentisme? Ken je iemand die ‘te ver gaat’ met kopen? Heeft iemand weleens tegen je gezegd dat je te veel geld uitgeeft? Waar denk je dat consumentisme toe kan leiden? Wat is de oorzaak? Weet je wat je moet doen wanneer iemand, of jij, zich als een koopverslaafde gedraagt

 

– Geweld op school:

Het begon een paar jaar geleden toen ik mijn eigen ideeën en een andere stijl begon te krijgen. In het begin werd er alleen op me neergekeken en om me gelachen. Daarna noemden ze me ‘vies varken’ of ‘smerige slons’. In de afgelopen twee jaar kreeg ik elke dag in de bus naar school een klap in mijn nek, en ze sloegen me en gaven me zelfs kopstoten. Ze bedreigden me met: ‘we maken je dood’, ‘we trekken je piercing los’, ‘we breken je tanden’. Alles wat er gebeurde (bijvoorbeeld vernielingen of graffiti) was altijd mijn schuld. Mijn vrienden en ik waren het ‘uitschot van de maatschappij’. Ik was bang. Ik was bang om naar school te gaan en zelfs om naar buiten te gaan. Ik voelde me machteloos omdat ik mezelf niet kon verdedigen. Als ik wat terug zei, wist ik dat ze allemaal achter me aan zouden komen. Het laatste wat me overkomen is, was een aanval drie weken geleden. Ik ben er nog niet van hersteld, en dit zal nog wel even duren.’ De ouders van de leerling hebben de laatste aanval gemeld en enige sociale steun gevonden. Ze eisen maatregelen om zulk ‘oneerlijk’ lijden te voorkomen.

 

– Verslaafd aan nieuwe technologie:

Wanneer iemand verslaafd is, dan is de verslaving het middelpunt van zijn leven geworden en is hij de controle over zijn leven kwijtgeraakt. Als de persoon een bepaalde activiteit niet uit kan voeren (bellen, TV kijken, op het internet surfen), dan voelt hij zich heel rot. Hij denkt misschien onafgebroken aan wat hij niet kan doen omdat hij bijvoorbeeld op school zit, maar hij kan er ook hoofdpijn van krijgen.
Hij is dus geobsedeerd door wat hij wil doen. En als hij beseft dat hij zich extreem gedraagt, dan is hij niet in staat om zichzelf onder controle te houden en een normaal leven te leiden.
Uiteindelijk leidt dit tot ernstige problemen op het gebied van studie, relaties met vrienden, leraren, ouders en andere mensen.

 

Infotheek – Dintel
Jean Lequeux
Tel.: 020 8509635
www.infotheek-dintel.nl

Meest recente berichten

  1. Infotheek Headlines – Oktober 2016 Reacties uitgeschakeld voor Infotheek Headlines – Oktober 2016
  2. Infotheek Headlines – September 2016 Reacties uitgeschakeld voor Infotheek Headlines – September 2016
  3. Infotheek Headlines – Juli 2016 Reacties uitgeschakeld voor Infotheek Headlines – Juli 2016
  4. Infotheek Headlines – Juni 2016 Reacties uitgeschakeld voor Infotheek Headlines – Juni 2016
  5. Infotheek Headlines – Mei 2016 Reacties uitgeschakeld voor Infotheek Headlines – Mei 2016
  6. Infotheek Headlines – April 2016 Reacties uitgeschakeld voor Infotheek Headlines – April 2016
  7. Infotheek Headlines Maart 2016 Reacties uitgeschakeld voor Infotheek Headlines Maart 2016
  8. Infotheek Headlines Februari 2016 Reacties uitgeschakeld voor Infotheek Headlines Februari 2016
  9. Infotheek Headlines Januari 2016 Reacties uitgeschakeld voor Infotheek Headlines Januari 2016