Nieuwsbrief Nr. 32 – Oktober 2008

Nieuwsbrief Nr. 32 – Oktober 2008

Tumult Levensbeschouwing, Godsdienst en Mens & Maatschappij
Tumult is uitgever van eigen-wijs, uitdagend, actueel en multimediaal lesmateriaal voor alle leerlingen in het voortgezet onderwijs. Tumult daagt leerlingen én docenten uit zich te ontwikkelen tot zelfstandige, onafhankelijke, kritische en zelfbewuste wereldburgers en biedt daartoe vakoverstijgend en op maat gesneden lesmateriaal aan.
Tumult presenteert voor het schooljaar 2008-2009 drie dossiers voor Levensbeschouwing, Godsdienst en Mens & Maatschappij voor de eerste klas: Voel je thuis!, Feest! en Helden! Dit lesmateriaal is ook te gebruiken bij Godsdienst en het leergebied Mens & Maatschappij. Daarnaast is het lesmateriaal zeer geschikt voor projectonderwijs rond een bepaald thema.

De beste geschiedenisleraar van 2008 –Gek van Geschiedenis, uitzending 6 oktober, 21.00 uur, Nederland 2
Geschiedenis is zo in dat we op 6 oktober op Nederland 2 eens gaan uitzoeken hoe dat komt. Omdat we vermoeden dat de geschiedenisleraar een belangrijke rol speelt bij de verspreiding van het “geschiedenis-virus”, organiseren we een verkiezing voor de beste geschiedenisleraar (iemand die nu nog voor de klas staat). Leerlingen kunnen hun geschiedenisleraar nomineren door een FILMPJE van hun geliefde leraar te maken, en dat op YouTube te plaatsen.

– Docschool is het Scholierenprogramma van IDFA
IDFA organiseert een Scholierenprogramma voor leerlingen van groep 6, 7 en 8 van het primair onderwijs, het gehele voortgezet onderwijs en alle docenten die geïnteresseerd zijn in het werken met documentaires in de klas. Dit programma loopt door het jaar heen en bestaat, naast schoolvoorstellingen tijdens het festival, uit een label met films voor in de klas, docentenmiddagen, workshops en masterclasses en een speciale website, www.docschool.nl. en http://www.docschool.nl/docenten/
Tijdens IDFA vinden van 24 t/m 28 november elke ochtend speciale schoolvoorstellingen plaats. Inschrijving vanaf 5 september op deze site

Ze zijn weer begonnen! De wedstrijden van Kennisnet voor leraren en leerlingen van alle onderwijstypen!
U heeft aangegeven op de hoogte gehouden te willen worden van de wedstrijden. Er zijn 3 wedstrijden waaraan u met een team kunt deelnemen:

ThinkQuest waarbij het bouwen van een educatieve website centraal staat

  • · Expose Your Talent daagt scholieren uit een film te maken
  • · Make-a-Game waarbij leerlingen hun eigen leerzame game ontwikkelen

Inschrijven kan tot en met 31 januari 2009 via de website. Ga daarvoor naar de wedstrijd waaraan u mee wilt doen. Hier vindt u uiteraard ook meer informatie.
Snelle inschrijvers worden bovendien beloond: voor 15 november maakt het team kans op een taart!

ThinkQuest Competition
daagt leerlingen uit deel te nemen aan internationale technologiewedstrijden. Een van deze wedstrijden is de jaarlijkse, internationale wedstrijd voor leerlingen van 9 tot 19 jaar om een innovatieve en educatieve website te ontwerpen. In Nederland wordt de lokale webdesign wedstrijd gerund door Kennisnet, een partner van de Oracle Education Foundation. De wedstrijden hebben tot doel om leerlingen in alle landen te verenigen en van elkaar te doen leren door ze te laten samenwerken en hun creativiteit te delen. Zie voor meer informatie: www.thinkquest.org ThinkQuest Competition daagt leerlingen uit deel te nemen aan internationale technologiewedstrijden. Een van deze wedstrijden is de jaarlijkse, internationale wedstrijd voor leerlingen van 9 tot 19 jaar om een innovatieve en educatieve website te ontwerpen. In Nederland wordt de lokale webdesign wedstrijd gerund door Kennisnet, een partner van de Oracle Education Foundation. De wedstrijden hebben tot doel om leerlingen in alle landen te verenigen en van elkaar te doen leren door ze te laten samenwerken en hun creativiteit te delen. Zie voor meer informatie: http://www.thinkquest.org/competiton/

Tip: De Amerikaanse presidentsverkiezingen
In november kiezen de Amerikanen hun nieuwe president. De presidentskandidaten voeren al een lange tijd campagne en nu het bijna zover is, domineren de verkiezingen het wereldnieuws. Zal John McCain de nieuwe president worden of wordt het toch Barack Obama? In Teleblik zijn diverse fragmenten over de Amerikaanse verkiezingen en alles daar omheen:
Iedere kandidaat probeert met behulp van een reclamespotje de kiezers over te halen om op hem of haar te stemmen. Manipulatie speelt een grote rol bij het maken van deze spotjes. Hoe gaat dit precies in zijn werk? Een maker van reclamefilms en spotjes laat zien hoe dat gaat. http://web.teleblik.kennisnet.nl/tsr/player/vo/fid/101557

In 1948 gingen de verkiezingen een stuk anders. De massamedia die nu wordt ingezet, bestond toen nog niet. Slechts 10 procent van de Amerikanen had bijvoorbeeld een televisie. Daarom maakten de presidentskandidaten gebruik van een ander middel om de kiezers te bereiken. http://web.teleblik.kennisnet.nl/tsr/player/vo/fid/20672

Moderne techniek wordt vandaag de dag ook ingezet bij het tellen van de stemmen. De stembiljetten waren eerst ponskaartjes. Wat later werden computers ingezet. Beide manieren blijken niet geheel feilloos te werken. Wat kan er precies fout gaan bij het tellen van de stemmen? http://web.teleblik.kennisnet.nl/tsr/player/vo/fid/102376

http://www.canonvanamsterdam.nl/
http://www.canonvanamsterdam.nl/vensters

Bij de selectie van de 50 vensters is een aantal criteria van belang geweest.
De eerste daarvan was uiteraard dat het moest gaan om onderwerpen die specifiek zijn voor Amsterdam en de geschiedenis daarvan. Een tweede was dat de vensters gezamenlijk een min of meer redelijk beeld moesten geven van de geschiedenis van de stad, en wel vanaf het vroegste begin tot heden. Een derde was dat zo mogelijk de vensters verbonden moesten kunnen worden met zichtbare plaatsen, gebouwen en monumenten in de stad, zodat de stad ook beleefd kan worden als de neerslag van een eeuwenlange ontwikkeling.

Vervolgens werd bepaald dat de keuze langs vijf hoofdlijnen diende te verlopen:
1. de ontwikkeling van de stad in haar fysieke verschijning
2. de ontwikkeling van het samenleven in de stad
3. het bestuur over de stad, de organisatie van het samenleven
4. de economische ontwikkeling
5. de verhouding van de stad ten opzichte van Nederland en de we

 

Meest recente berichten

  1. Infotheek Headlines – Oktober 2016 Reacties uitgeschakeld voor Infotheek Headlines – Oktober 2016
  2. Infotheek Headlines – September 2016 Reacties uitgeschakeld voor Infotheek Headlines – September 2016
  3. Infotheek Headlines – Juli 2016 Reacties uitgeschakeld voor Infotheek Headlines – Juli 2016
  4. Infotheek Headlines – Juni 2016 Reacties uitgeschakeld voor Infotheek Headlines – Juni 2016
  5. Infotheek Headlines – Mei 2016 Reacties uitgeschakeld voor Infotheek Headlines – Mei 2016
  6. Infotheek Headlines – April 2016 Reacties uitgeschakeld voor Infotheek Headlines – April 2016
  7. Infotheek Headlines Maart 2016 Reacties uitgeschakeld voor Infotheek Headlines Maart 2016
  8. Infotheek Headlines Februari 2016 Reacties uitgeschakeld voor Infotheek Headlines Februari 2016
  9. Infotheek Headlines Januari 2016 Reacties uitgeschakeld voor Infotheek Headlines Januari 2016