Infotheek Nieuwsbrief Nr. 102 Oktober 2015

image005– InnovatieImpuls Onderwijs:

InnovatieImpuls Onderwijs is een platform voor vernieuwing binnen het basis- en voortgezet onderwijs. Ontstaan uit de behoefte om scholen klaar te stomen voor de toekomst, biedt IIO kennis en ervaring, een landelijk netwerk en advies op maat over onderwijsinnovatie. Tussen 2010 tot 2015 hebben 150 scholen vanuit IIO meegedaan met vijf innovatieve experimenten. Het doel was beter inzicht te krijgen in wat wel en niet werkt, zowel inhoudelijk, als op procesniveau. De kennis en ervaring die daarmee is opgedaan, deelt IIO in een netwerk voor onderwijsprofessionals die bezig zijn met innovatie. In dit netwerk voor en door vernieuwende denkers en doeners in het onderwijs inspireren scholen elkaar als ervaringsdeskundigen. Bijvoorbeeld op deze website, of in de vorm van Bendecafés. Daarnaast trekt de Innovatiebrigade erop uit naar scholen om samen een middag met een vernieuwingsvraagstuk of dilemma op school aan de slag te gaan. http://www.innovatieimpulsonderwijs.nl/

image007 –  Fablab:

Een fab lab (afkorting van het Engelse fabrication laboratory), is een coöperatieve werkplaats waar uitvinders en ontwikkelaars gebruik kunnen maken van een collectieve infrastructuur. Hier staan onder meer computers, 3D-printers, lasersnijders en frezen.  Om de naam fab lab te mogen dragen, moet deze werkplaats voldoen aan het Fab Lab Charter.[1] Het is gebruikelijk op ontwikkelde producten geen patenten te nemen omdat het verdedigen van een patent dat in een Fab Lab is ontwikkeld vrij moeilijk is (er zijn meer dan 220 labs wereldwijd; hun output te monitoren is onmogelijk voor een Fab Lab uitvinder) en omdat Fab Labs in de spirit van open source werken.

Bij grotere fab labs zoals onder andere in Amsterdam, Utrecht, Tilburg en Maastricht worden ook opleidingen in de vorm van cursussen en workshops gekoppeld aan de digitale werkplaats. Hierdoor ontstaan langzaamaan totaalconcepten waarin het complete traject van leren, maken, verspreiden en presenteren in de fab labs terug te vinden is. http://fablab.nl/the-fablab/

image009– #SHAREGEENSHIT : Doe mee met de nieuwe campagne #sharegeenshit. De anti pest campagne richt zich op ‘omstanders’; hen wordt opgeroepen om niet mee te werken aan pesten, door geen pestberichten of nare foto’s en filmpjes te retweeten, te liken en te sharen. De campagne wordt u aangeboden door de Nationale Academie voor Media en Maatschappij. http://www.mediaenmaatschappij.nl/index.php/campagnes/sharegeenshit

Download de gratis brochure: tips voor leerlingen, ouders en docenten. Deze brochure is uitgegeven in het kader van onze campagne #ShareGeenShit. Zie verder op deze website onder Campagnes.

Brochure: tips tegen (online) pesten

image004– Nieuw in de Infotheek:

image012-De bovenkant van Nederland ; Holland from the top 1

De bovenkant van Nederland is het populaire vervolg van het onlangs verschenen boek High over Holland van fotograaf Karel Tomeï. Het boek is op cadeauformaat van 16 x 16 cm. Via 250 foto’s wordt een indrukwekkend en soms onherkenbaar beeld van Nederland gegeven.

Het is altijd weer fascinerend om de alledaagse werkelijkheid vanuit een ander standpunt te bezien. Het dorp, de stad waar we wonen, de dijkweggetjes, de heidevelden, die we zo goed kennen van de vele uitjes, zien er vanuit de lucht ineens heel anders uit en onthullen kleuren en patronen die we nog nooit eerder hadden opgemerkt. En dat alles alleen omdat de auteur het ons bekende landschap van bovenaf toont. Soms moet je twee keer kijken om te zien wat er nu eigenlijk te zien is en dat levert vaak leuke zoekplaatjes op (zoek het vrijend paartje). Het is een heerlijk kijk-/fotoboek, vooral door de vele bekende plaatsen die op de foto zijn gezet. De toelichtende teksten zijn in het Nederlands en Engels

image014– De bovenkant van Nederland ; Holland from the top 2

Tweede boekje met luchtfoto’s van dorpen, steden en andere locaties in heel Nederland. Het is altijd weer fascinerend om de alledaagse werkelijkheid vanuit een ander standpunt te bezien. Het dorp, de stad waar we wonen, de dijkweggetjes, de heidevelden, die we zo goed kennen van de vele uitjes, zien er vanuit de lucht ineens heel anders uit en onthullen kleuren en patronen die we nog nooit eerder hadden opgemerkt

Recensie(s)  Tweede boekje met luchtfoto’s van dorpen, steden en andere locaties in heel Nederland. Het is altijd weer fascinerend om de alledaagse werkelijkheid vanuit een ander standpunt te bezien. Het dorp, de stad waar we wonen, de dijkweggetjes, de heidevelden, die we zo goed kennen van de vele uitjes, zien er vanuit de lucht ineens heel anders uit en onthullen kleuren en patronen die we nog nooit eerder hadden opgemerkt. En dat alles alleen omdat de auteur het ons bekende landschap van bovenaf toont. Soms moet je twee keer kijken om te zien wat er nu eigenlijk te zien is en dat levert vaak leuke zoekplaatjes op. Een leuk kijk-/fotoboek, vooral door de vele bekende plaatsen die op de foto zijn gezet. De toelichtende teksten zijn in het Nederlands en Engels.

 image017– De bovenkant van Nederland 3

Dit is het derde deel in de succesvolle reeks De bovenkant van Nederland. Materiaal genoeg, zegt luchtfotograaf Karel Tome ltijd. Want in Nederland hebben ze overal aangezeten of ze gaan eraan zitten.’

This is the third volume in the successful series Holland from Above. More than enough material, says aerial photographer Karel Tome ‘Because in Holland they’ve either just fiddled with things or are about to fiddle with them.’

image019– De bovenkant van Nederland IV/Holland from the Top IV

In dit vierde deel laat Tomeï ons vanuit de lucht onder andere zien dat de bovenkant van Nederland door een steeds levendiger wordende architectuur steeds kleurrijker wordt. Naast deze opmerkelijke ontwikkeling heeft Karel Tomeï ook vooral geprobeerd de minder bekende schoonheden van Nederland in beeld te brengen. Tomeï’s nieuwe fotoboek gaat gepaard met een gratis iPhone app waar nog eens 75 extra luchtfoto’s op te bewonderen zijn.  Strandhuisjes waren altijd wit. Tot ongeveer 15 jaar geleden. Sindsdien zie je, vooral in Zeeland de meest wild gekleurde strandhuisjes. Vanuit de lucht ziet Tomeï diezelfde ontwikkeling in de Nederlandse steden terugkomen. Het Centrum voor Levenswetenschap (Groningen)* ligt bijvoorbeeld als een origami vouwsel tussen alle andere gebouwen en de huisjes aan de Reitdiephaven te Groningen vormen een kleurrijk geheel. Karel Tomeï: ‘Het beeld is veel speelser geworden, maar waar die neiging vandaan komt, laat zich raden.’

Geordend patroon :In nummer 4 heeft Tomeï niet alleen oog voor de opvallende objecten van de bovenkant van Nederland. Ook juist de minder bekende schoonheden van ons land komen aan bod. Want ook in de natuur zijn van bovenaf telkens weer nieuwe ontdekkingen te doen. Denk bijvoorbeeld aan het poldergebied bij Nieuw Loosdrecht of de Apostelhoeve bij Maastricht. Volgens Tomeï zegt een landschap veel over een volk. ‘Waar in het buitenland de duidelijke structuur soms ver te zoeken is, kent Nederland een geordend patroon: alle werktuigen staan er keurig op zijn plaats en zelfs de boerderijen zien er netjes uit,’ aldus Tomeï. Gratis app

Tomeï heeft ook een gelijknamige app ontwikkeld. De bovenkant van Nederland-app is in de AppStore als een gratis lite versie en een uitgebreide betaalde versie te downloaden. In de lite versie zijn 75 gratis luchtfoto’s te bekijken die niet in het vierde deel van de boekenversie te vinden zijn. De uitgebreide app bevat meer dan 400 extra foto’s en kost €0,79.

image022-Cave Of Forgotten Dreams:

Net als in zijn vorige documentaires Grizzly Man en Encounters at the End of the World, reist regisseur Werner Herzog opnieuw voorbij de grenzen van een bijzondere plaats. Na twintigduizend jaar afgesloten te zijn geweest, werd in 1994 bij het Franse Ardêche een grot ontdekt met de oudst bekende schilderingen. Als eerste filmmaker kreeg Herzog toestemming deze fascinerende ondergrondse wereld met honderden, 32.000 jaar oude kunstwerken te filmen.  Ondanks vele restricties en technische complicaties filmde hij met speciaal ontworpen 3D-camera’s. Herzog filosofeert daarbij over kunst en kunstenaars uit de oude steentijd, over de oerwens te communiceren en de wereld te verbeelden, over evolutie en onze plaats daarin en uiteindelijk over wat het betekent mens te zijn.